Rozwój elektromobilności w Polsce, czyli transportu samochodowego opartego na pojazdach elektrycznych przyspieszył. Ten trend jest widoczny na całym świecie, mimo że dla większości państw proces wprowadzania pojazdów elektrycznych stanowi wyzwanie zarówno organizacyjne, jak i techniczne. Obserwując jednak sytuację na globalnym rynku można śmiało stwierdzić, że rozwój elektromobilności zapowiada się bardzo dynamicznie.
Nadążając za tym trendem nasz klient Michelin Polska S.A. w Olsztynie przechodzi na transport samochodami elektrycznymi. Wymiana floty rozpoczęła się od zakupu dwóch samochodów Renault ZOE. Kolejne samochody przyjadą do fabryki jeszcze w tym roku. Docelowo transport wewnętrzny i zewnętrzny będzie się odbywał takimi pojazdami. Koncern dba o zrównoważony rozwój uwzględniając zarówno aspekty biznesowe, jak również równowagę z otoczeniem, co przekłada się na dbanie o środowisko. Dlatego firma w pierwszym kroku zdecydowała się na wymianę obecnej, wewnętrznej floty samochodowej z silnikami diesla i benzynowymi na ekologiczne, czyli elektryczne.
Przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu elektrycznego, należy uwzględnić możliwość jego ładowania. Zapewniają ją odpowiednie stacje czy też punkty ładowania wyposażone w odpowiednie ładowarki. Rozwój projektu elektromobilności na terenie zakładu Michelin w Olsztynie wymógł budowę odpowiedniej infrastruktury technicznej. W ramach wygranego konkursu ofert oddział Partner Serwis w Olsztynie otrzymał zlecenie na wykonanie punktów ładowania samochodów elektrycznych na terenie zakładu. Zakres zlecenia zawierał następujące prace:
- rozbudowa rozdzielnic elektrycznych, z których zasilone zostały punkty ładowania,
- przygotowanie tras i montaż linii kabli zasilających,
- prefabrykacja i montaż złącz kablowych wraz z rozdzielnicami dedykowanymi punktom ładowania,
- podłączenie, sprawdzenie i uruchomieni instalacji elektrycznej i ładowarek,
- pomiary i badania odbiorcze,
Ze względu na to, że inwestor nie dysponował projektem wykonawczym dla tego zadania, od momentu powstania koncepcji poprzez opracowywanie specyfikacji, jak również w procesie budowy Pracownicy naszego oddziału ściśle współpracowali z kadrą inżynierów z Michelin w celu bezproblemowego wykonania zlecenia. W procesie budowy na zlecenie Partner Serwis uczestniczyły również firmy podwykonawcze, odpowiedzialne za prace rozbiórkowe, budowlane i ziemne. Za koordynację wszystkich prac odpowiedzialny był Inżynier serwisu Partner Serwis.
Zgodnie z wytycznymi inwestora zastosowane zostały ładowarki firmy Schneider Electric typu EVlink Wallbox EVH2S7P0CK zamontowane na kompatybilnych słupkach montażowych EVP1PBSSG o następujących parametrach:
Jest to ładowarka przyspieszonego ładowania prądem przemiennym i redukcją czasu ładowania średnio o połowę w stosunku do jednostki wolnego ładowania. W zależności od pojemności baterii w konkretnym modelu samochodu ładowanie zajmuje od 3 do 4 godzin.
Punkty ładowania rozmieszczone zostały w sposób umożliwiający swobodny dostęp w miejscach wskazanych przez klienta z naciskiem na bezpieczeństwo, ergonomię i wygodę korzystania. W dwóch punktach ładowania na jednym słupku montażowym zostały zainstalowane dwie ładowarki jednocześnie, aby zapewnić możliwość ładowania dwóch samochodów w tym samym czasie.
Poniżej kilka zdjęć z realizacji inwestycji:
Fot. 1.: Panel ładowarki stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Fot. 2.: Panele ładowarki stacji ładowania pojazdów elektrycznych na słupku montażowym
Fot. 3.: Wyznaczone podwójne miejsce parkingowe ładowania pojazdów elektrycznych
Fot. 4.: Pojedyńczy punkt ładowania pojazdów elektrycznych
Fot. 5.: Pojazd serwisu Partner Serwis przy punkcie ładowania
Fot. 6.: Rozdielnica punktu ładowania pojazdów elektrycznych
Fot. 7.: Stacja ładująca z rozdzielnicą przy słupku montażowym
Fot. 8.: Słupek motażowy z dwoma panelami ładującymi
Elektromobilność to dzisiaj najważniejszy trend światowego rynku motoryzacyjnego. Podnosi jakość naszego życia, zmniejsza wpływ sektora transportu na środowisko. Rozwój rynku elektromobilności znajduje i będzie nadal znajdował wsparcie w polityce realizowanej zarówno przez Unię Europejską, jak i rządy poszczególnych krajów. Zgodnie z ostatnimi deklaracjami wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej plan „Green Deal” zakładający osiągnięcie neutralności klimatycznej Europy do 2050 r. będzie w dalszym ciągu konsekwentnie realizowany. Jego istotnym elementem jest elektromobilność i znowelizowane w ubiegłym roku cele emisyjne w sektorze transportu na lata 2025 i 2030.
Elektromobilność jest technologią przyszłościową. Koncerny motoryzacyjne zainwestowały w nią miliardy euro. Samochody elektryczne, dzięki mniejszej ilości opcji wyposażeniowych i silnikowych, są znacznie lepiej przystosowane niż modele spalinowe do sprzedaży online, zdecydowanie zyskującej na znaczeniu w nowych realiach rynkowych.
Samochody elektryczne są już w pełni funkcjonalne, bo wyposażane w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne, pozwalające na przejeżdżanie coraz większych dystansów na jednym ładowaniu.
Stopniowo znikają również ograniczenia związane z brakiem dostępnej infrastruktury ładowania. Jak wynika z prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika Elektromobilności” pod koniec marca 2020 r. w Polsce funkcjonowało łącznie 1114 ogólnodostępnych stacji ładowania, pozwalających na swobodne podróże EV praktycznie po całej Polsce. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba publicznych ładowarek wzrosła o 69%.
Ekologiczność, coraz większa funkcjonalność, niskie koszty eksploatacji i spadające ceny sprawiają, że samochody z napędem elektrycznym coraz bardziej zyskują na popularności. Pod względem użytkowym, już dziś mogą stanowić realną alternatywę dla modeli konwencjonalnych, również w Polsce. ©
Jacek Petaś | Inżynier serwisu
Partner Serwis Sp. z o.o. | Oddział w Olsztynie
Marcin Buczkowski
Dyrektor Oddziału Serwisu w Kwidzynie
785 883 503marcin.buczkowski@grupapartner.pl