Serwis silników trakcyjnych
Remont silnika trakcyjnego prądu przemiennego w zakresie podstawowym obejmuje:
1. Transport silnika do zakładu remontowego Wykonawcy.
2. Demontaż małego koła zębatego (ciśnieniowo za pomocą pompy hydraulicznej i kanałów olejowych).
3. Demontaż silnika.
4. Mycie i czyszczenie stojana, wirnika, podzespołów silnika.
5. Suszenie stojana i wirnika.
6. Ocena stanu technicznego poszczególnych elementów:
- maźnic i półki zawieszenia silnika,
- tulei końcowej wału z zintegrowanym kołem zębatym i szczotki uziemiającej,
- tarcz łożyskowych, osłon łożysk oraz pierścieni labiryntowych str. DE i NDE,
- przewodów zasilających i sterujących oraz skrzynki zaciskowej,
- osłon przewodów, dławic kablowych i końcówek kablowych,
- wlotów i wylotów powietrza, kratek wentylacyjnych.
7. Badania elektryczne stojana i wirnika:
- pomiar rezystancji uzwojeń i rezystancji izolacji głównej (napięciem 6kV),
- badanie pakietu stojana z pomiarem stratności blach i próbą grzania, ocena kamerą termowizyjną,
- określenie współczynnika absorpcji izolacji głównej,
- wykonanie testów nieniszczących:pomiar rezystancji wyizolowanego gniazda łożyskowego (silniki typu LK), pomiar rezystancji izolacji łożysk tocznych (silniki o przebiegu poniżej 1 mln km)
- wyznaczenie współczynników PI / DAR,
- pomiar izolacji międzyzwojowej napięciem udarowym Test Surge,
- pomiar poziomu wyładowań niezupełnych,
- pomiar napięcia schodkowego SV,
- pomiar rozładowania dielektryka DD,
- próby ciągłości klatki wirnika (pręty klatki – pierścienie zwierające wirnika),
- sprawdzenie czujnika obrotów,
- sprawdzenie czujników temperatury uzwojeń.
8. Pomiary mechaniczne:
- sprawdzenie wału wirnika:pomiar centryczności gniazda osadzenia panewek,
- pomiar średnicy wału pod łożyska i pierścienie labiryntowe,
- pomiar tolerancji pasowania stożka i jego zbieżności,
- pomiar bicia promieniowego czopu koła zębatego,
- pomiar chropowatości powierzchni wału,
- badanie MT czopów wału wirnika,
- pomiar zamków tarcz łożyskowych w stojanie,
- pomiar średnicy gniazd łożyskowych,
- pomiar centrali i osiowości silnika,
- sprawdzenie prostoliniowości beczki wirnika,
- sprawdzenie małego koła zębatego:
- badanie MT,
- pomiar średnicy zębów,
- ocena stanu zębów.
9. Raport o stanie silnika do Zamawiającego, proponowany zakres naprawy.
10. Wyważenie dynamiczne wirnika w klasie G1 potwierdzone protokołem (wg normy PN-93/N-01362).
11. Zabezpieczenie uzwojeń stojana farbą elektroizolacyjną (żywicą), malowanie zewnętrze stojana farbą antykorozyjną.
12. Montaż silnika.
13. Próby końcowe silnika na stacji prób:
- pomiar stanu izolacji głównej,
- próba na biegu jałowym i pod obciążeniem silnika,
- pomiar poziomu drgań,
- próba wytrzymałości mechanicznej,
- próba zwarcia maszyny,
- próba napięciowa,
- pomiar stanu łożysk tocznych (metoda HFD i SPM, analiza FFT),
- pomiar temperatury węzłów łożyskowych,
- badanie termowizyjne stojana i łożysk,
- próba zerwania koła zębatego.
14. Wystawienie protokołu i świadectw odbiorów z przeprowadzonych prób i pomiarów.
15. Zabezpieczenie silnika na czas transportu (montaż blokad transportowych).
16. Transport i rozładunek we wskazanym przez Zamawiającego miejscu.
Serwis silnika trakcyjnego w zakresie dodatkowym obejmuje:
1. Przezwojenie stojana:
- wypalenie uzwojenia stojana w piecu do termicznego oczyszczania (pirolizy),
- wyzwojenie stojana i usunięcie zanieczyszczeń,
- wykonanie nowego uzwojenia z izolacją klasy C-220,
- zwojenie stojana,
- klinowanie uzwojenia,
- impregnacja uzwojenia żywicą silikonową klasy C-220 w technologii VPI,
- suszenie piecowe,
- aplikacja żywicy silikonowej ELASTOSIL w miejsca wyprowadzenia cewek ze żłobka.
2. Przepakietowanie stojana z naprawą lub wymianą blach pakietu,
3. Naprawa wirnika:
- wymiana prętów klatki,
- wymiana pakietu,
- wymiana pierścieni zwierających,
- wymiana wału wirnika.
4. Naprawa podzespołów wg powstałych uszkodzeń :
- wymiana łożysk str DE i NDE (łożyska izolowane powierzchniowo tlenkiem glinu), wymiana smaru i pierścieni uszczelniających,
- regeneracja gniazda osadzenia panewek, naprawa maźnic,
- wymiana małego koła zębatego,
- wymiana tulei końcowej wału z zintegrowanym kołem zębatym,
- wymiana szczotki uziemiającej,
- naprawa tarcz łożyskowych str DE i NDE ,regeneracja gniazd łożyskowych,
- regeneracja pierścieni labiryntowych oraz osłon łożyskowych,
- naprawa zamków kadłuba pod tarcze łożyskowe str. DE i NDE,
- wymiana czujnika obrotów i czujnika temperatury,
- wymiana przewodów zasilających i sterujących,
- wymiana osłon, dławików i końcówek kablowych przewodów,
- regeneracja skrzynki zaciskowej przewodów,
- regeneracja wlotów i wylotów powietrza i kratek wentylacyjnych,
- wymiana tulejek w półce zawieszenia silnika.
Dokumenty i normy związane serwisem silnika trakcyjnego:
- PN-EN 60349-2:2011 Trakcja elektryczna - Elektryczne maszyny wirujące do pojazdów szynowych. Maszyny zasilane z przekształtników elektronicznych.
- PN-E-06717 Maszyny elektryczne wirujące. Wytyczne stosowania silników indukcyjnych klatkowych zasilanych z przekształtników.
- PN-EN 45545-2+A1:2015-2 Kolejnictwo. Ochrona przeciwpożarowa w pojazdach szynowych.
Część 2: Wymagania dla materiałów i elementów w zakresie właściwości ogniowych. - PN-EN IEC 60034-27-4:2018 Maszyny elektryczne wirujące. Część 27-4: Pomiar rezystancji izolacji i wskaźnika polaryzacji izolacji uzwojenia maszyn elektrycznych wirujących.
- PN-EN ISO 1680:2014-02 Akustyka. Metoda pomiaru hałasu emitowanego przez maszyny elektryczne wirujące
- PN-EN 60034-8:2007 Maszyny elektryczne wirujące. Część 8: Oznaczanie wyprowadzeń i kierunek wirowania
- PN-EN 10204:2006 Wyroby metalowe. Rodzaje dokumentów kontroli.
- PN-EN 60034-1:2011 Maszyny elektryczne wirujące. Część 1: Dane znamionowe i parametry.
- PN-EN IEC 60034-5:2021-01 Maszyny elektryczne wirujące. Część 5: Stopnie ochrony zapewniane przez rozwiązania konstrukcyjne maszyn elektrycznych wirujących (kod IP) – Klasyfikacja.
- PN-EN-60034-14:2004 Maszyny elektryczne wirujące. Część 14: Drgania mechaniczne określonych maszyn o wzniosach wału 56mm i większych – Pomiar, ocena i wartości graniczne intensywności drgań.
- PN-EN-IEC 60034-2-3:2020 Maszyny elektryczne wirujące. Metody badań do wyznaczania strat i sprawności silników prądu zmiennego zasilanych z przekształtnika.
- PN-EN 12080+A1:2023-02 Kolejnictwo, Maźnice, Łożyska toczne.
- PN-EN 16910-1:2018-06 Kolejnictwo. Tabor. Wymagania dla badań nieniszczących układu biegowego w utrzymaniu kolejowym.
- PN-EN ISO 9712:2012 Badania nieniszczące. Kwalifikacja i certyfikacja personelu badań nieniszczących.
- PN-EN ISO 9934-1:2017-02 Badania nieniszczące - Badania magnetyczno-proszkowe - Część 1: Zasady ogólne.
- PN-EN ISO 9934-2:2015-11 Badania nieniszczące - Badania magnetyczno-proszkowe - Część 2: Środki wykrywające.
- PN-EN ISO 9934-3:2015-11 „Badania nieniszczące - Badania magnetyczno-proszkowe - Część 3: Wyposażenie.”
- PN-EN ISO 3059:2013-06 „Badania penetracyjne i magnetyczno-proszkowe. Warunki obserwacji.”
- BN-82/1054-07 Badania nieniszczące - Metoda magnetyczno-proszkowa badania kół zębatych przekładni głównych pojazdów trakcyjnych.
Szczegółowa oferta - kontakt W celu zapoznania się ze szczegółową ofertą prosimy o kontakt:
Kordian Kula
Pełnomocnik Zarządu ds. techniczno-handlowych
502 904 691kordian.kula@grupapartner.pl
Galeria zdjęć: