Expand sidebar

Serwis silników trakcyjnych

Remont silnika trakcyjnego prądu przemiennego w zakresie podstawowym obejmuje:

1. Transport silnika do zakładu remontowego Wykonawcy.

2. Demontaż małego koła zębatego (ciśnieniowo za pomocą pompy hydraulicznej i kanałów olejowych).

3. Demontaż silnika.

4. Mycie i czyszczenie stojana, wirnika, podzespołów silnika.

5. Suszenie stojana i wirnika.

6. Ocena stanu technicznego poszczególnych elementów:

  • maźnic i półki zawieszenia silnika,
  • tulei końcowej wału z zintegrowanym kołem zębatym i szczotki uziemiającej,
  • tarcz łożyskowych, osłon łożysk oraz pierścieni labiryntowych str. DE i NDE,
  • przewodów zasilających i sterujących oraz skrzynki zaciskowej,
  • osłon przewodów, dławic kablowych i końcówek kablowych,
  • wlotów i wylotów powietrza, kratek wentylacyjnych.

7. Badania elektryczne stojana i wirnika:

  • pomiar rezystancji uzwojeń i rezystancji izolacji głównej (napięciem 6kV),
  • badanie pakietu stojana z pomiarem stratności blach i próbą grzania, ocena kamerą termowizyjną,
  • określenie współczynnika absorpcji izolacji głównej,
  • wykonanie testów nieniszczących:pomiar rezystancji wyizolowanego gniazda łożyskowego (silniki typu LK), pomiar rezystancji izolacji łożysk tocznych (silniki o przebiegu poniżej 1 mln km)
    • wyznaczenie współczynników PI / DAR,
    • pomiar izolacji międzyzwojowej napięciem udarowym Test Surge,
    • pomiar poziomu wyładowań niezupełnych,
    • pomiar napięcia schodkowego SV,
    • pomiar rozładowania dielektryka DD,
  • próby ciągłości klatki wirnika (pręty klatki – pierścienie zwierające wirnika),
  • sprawdzenie czujnika obrotów,
  • sprawdzenie czujników temperatury uzwojeń.

8. Pomiary mechaniczne:

  • sprawdzenie wału wirnika:pomiar centryczności gniazda osadzenia panewek,
    • pomiar średnicy wału pod łożyska i pierścienie labiryntowe,
    • pomiar tolerancji pasowania stożka i jego zbieżności,
    • pomiar bicia promieniowego czopu koła zębatego,
    • pomiar chropowatości powierzchni wału,
    • badanie MT czopów wału wirnika,
  • pomiar zamków tarcz łożyskowych w stojanie,
  • pomiar średnicy gniazd łożyskowych,
  • pomiar centrali i osiowości silnika,
  • sprawdzenie prostoliniowości beczki wirnika,
  • sprawdzenie małego koła zębatego:
    • badanie MT,
    • pomiar średnicy zębów,
    • ocena stanu zębów.

9. Raport o stanie silnika do Zamawiającego, proponowany zakres naprawy.

10. Wyważenie dynamiczne wirnika w klasie G1 potwierdzone protokołem (wg normy PN-93/N-01362).

11. Zabezpieczenie uzwojeń stojana farbą elektroizolacyjną (żywicą), malowanie zewnętrze stojana farbą antykorozyjną.

12. Montaż silnika.

13. Próby końcowe silnika na stacji prób:

  • pomiar stanu izolacji głównej,
  • próba na biegu jałowym i pod obciążeniem silnika,
  • pomiar poziomu drgań,
  • próba wytrzymałości mechanicznej,
  • próba zwarcia maszyny,
  • próba napięciowa,
  • pomiar stanu łożysk tocznych (metoda HFD i SPM, analiza FFT),
  • pomiar temperatury węzłów łożyskowych,
  • badanie termowizyjne stojana i łożysk,
  • próba zerwania koła zębatego.

14. Wystawienie protokołu i świadectw odbiorów z przeprowadzonych prób i pomiarów.

15. Zabezpieczenie silnika na czas transportu (montaż blokad transportowych).

16. Transport i rozładunek we wskazanym przez Zamawiającego miejscu.

Serwis silnika trakcyjnego w zakresie dodatkowym obejmuje:

1. Przezwojenie stojana:

  • wypalenie uzwojenia stojana w piecu do termicznego oczyszczania (pirolizy),
  • wyzwojenie stojana i usunięcie zanieczyszczeń,
  • wykonanie nowego uzwojenia z izolacją klasy C-220,
  • zwojenie stojana,
  • klinowanie uzwojenia,
  • impregnacja uzwojenia żywicą silikonową klasy C-220 w technologii VPI,
  • suszenie piecowe,
  • aplikacja żywicy silikonowej ELASTOSIL w miejsca wyprowadzenia cewek ze żłobka.

2. Przepakietowanie stojana z naprawą lub wymianą blach pakietu,

3. Naprawa wirnika:

  • wymiana prętów klatki,
  • wymiana pakietu,
  • wymiana pierścieni zwierających,
  • wymiana wału wirnika.

4. Naprawa podzespołów wg powstałych uszkodzeń :

  • wymiana łożysk str DE i NDE (łożyska izolowane powierzchniowo tlenkiem glinu), wymiana smaru i pierścieni uszczelniających,
  • regeneracja gniazda osadzenia panewek, naprawa maźnic,
  • wymiana małego koła zębatego,
  • wymiana tulei końcowej wału z zintegrowanym kołem zębatym,
  • wymiana szczotki uziemiającej,
  • naprawa tarcz łożyskowych str DE i NDE ,regeneracja gniazd łożyskowych,
  • regeneracja pierścieni labiryntowych oraz osłon łożyskowych,
  • naprawa zamków kadłuba pod tarcze łożyskowe str. DE i NDE,
  • wymiana czujnika obrotów i czujnika temperatury,
  • wymiana przewodów zasilających i sterujących,
  • wymiana osłon, dławików i końcówek kablowych przewodów,
  • regeneracja skrzynki zaciskowej przewodów,
  • regeneracja wlotów i wylotów powietrza i kratek wentylacyjnych,
  • wymiana tulejek w półce zawieszenia silnika.

Dokumenty i normy związane serwisem silnika trakcyjnego:

  • PN-EN 60349-2:2011 Trakcja elektryczna - Elektryczne maszyny wirujące do pojazdów szynowych. Maszyny zasilane z przekształtników elektronicznych.
  • PN-E-06717 Maszyny elektryczne wirujące. Wytyczne stosowania silników indukcyjnych klatkowych zasilanych z przekształtników.
  • PN-EN 45545-2+A1:2015-2 Kolejnictwo. Ochrona przeciwpożarowa w pojazdach szynowych.
    Część 2: Wymagania dla materiałów i elementów w zakresie właściwości ogniowych.
  • PN-EN IEC 60034-27-4:2018 Maszyny elektryczne wirujące. Część 27-4: Pomiar rezystancji izolacji i wskaźnika polaryzacji izolacji uzwojenia maszyn elektrycznych wirujących.
  • PN-EN ISO 1680:2014-02 Akustyka. Metoda pomiaru hałasu emitowanego przez maszyny elektryczne wirujące
  • PN-EN 60034-8:2007 Maszyny elektryczne wirujące. Część 8: Oznaczanie wyprowadzeń i kierunek wirowania
  • PN-EN 10204:2006 Wyroby metalowe. Rodzaje dokumentów kontroli.
  • PN-EN 60034-1:2011 Maszyny elektryczne wirujące. Część 1: Dane znamionowe i parametry.
  • PN-EN IEC 60034-5:2021-01 Maszyny elektryczne wirujące. Część 5: Stopnie ochrony zapewniane przez rozwiązania konstrukcyjne maszyn elektrycznych wirujących (kod IP) – Klasyfikacja.
  • PN-EN-60034-14:2004 Maszyny elektryczne wirujące. Część 14: Drgania mechaniczne określonych maszyn o wzniosach wału 56mm i większych – Pomiar, ocena i wartości graniczne intensywności drgań.
  • PN-EN-IEC 60034-2-3:2020 Maszyny elektryczne wirujące. Metody badań do wyznaczania strat i sprawności silników prądu zmiennego zasilanych z przekształtnika.
  • PN-EN 12080+A1:2023-02 Kolejnictwo, Maźnice, Łożyska toczne.
  • PN-EN 16910-1:2018-06 Kolejnictwo. Tabor. Wymagania dla badań nieniszczących układu biegowego w utrzymaniu kolejowym.
  • PN-EN ISO 9712:2012 Badania nieniszczące. Kwalifikacja i certyfikacja personelu badań nieniszczących.
  • PN-EN ISO 9934-1:2017-02 Badania nieniszczące - Badania magnetyczno-proszkowe - Część 1: Zasady ogólne.
  • PN-EN ISO 9934-2:2015-11 Badania nieniszczące - Badania magnetyczno-proszkowe - Część 2: Środki wykrywające.
  • PN-EN ISO 9934-3:2015-11 „Badania nieniszczące - Badania magnetyczno-proszkowe - Część 3: Wyposażenie.”
  • PN-EN ISO 3059:2013-06 „Badania penetracyjne i magnetyczno-proszkowe. Warunki obserwacji.”
  • BN-82/1054-07 Badania nieniszczące - Metoda magnetyczno-proszkowa badania kół zębatych przekładni głównych pojazdów trakcyjnych.

Szczegółowa oferta - kontakt W celu zapoznania się ze szczegółową ofertą prosimy o kontakt:

Kordian Kula
Pełnomocnik Zarządu ds. techniczno-handlowych
502 904 691kordian.kula@grupapartner.pl

Galeria zdjęć:
Oferty pracyKontaktDla prasy

Strona wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej szczegółów w Polityce Cookies.

x