Punkty ładowania pojazdów elektrycznych

Rozwój elektromobilności w Polsce, czyli transportu samochodowego opartego na pojazdach elektrycznych przyspieszył. Ten trend jest widoczny na całym świecie, mimo że dla większości państw proces wprowadzania pojazdów elektrycznych stanowi wyzwanie zarówno organizacyjne, jak i techniczne. Obserwując jednak sytuację na globalnym rynku można śmiało stwierdzić, że rozwój elektromobilności zapowiada się bardzo dynamicznie.

Nadążając za tym trendem nasz klient Michelin Polska S.A. w Olsztynie przechodzi na transport samochodami elektrycznymi. Wymiana floty rozpoczęła się od zakupu dwóch samochodów Renault ZOE. Kolejne samochody przyjadą do fabryki jeszcze w tym roku. Docelowo transport wewnętrzny i zewnętrzny będzie się odbywał takimi pojazdami. Koncern dba o zrównoważony rozwój uwzględniając zarówno aspekty biznesowe, jak również równowagę z otoczeniem, co przekłada się na dbanie o środowisko. Dlatego firma w pierwszym kroku zdecydowała się na wymianę obecnej, wewnętrznej floty samochodowej z silnikami diesla i benzynowymi na ekologiczne, czyli elektryczne.

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu elektrycznego, należy uwzględnić możliwość jego ładowania. Zapewniają ją odpowiednie stacje czy też punkty ładowania wyposażone w odpowiednie ładowarki. Rozwój projektu elektromobilności na terenie zakładu Michelin w Olsztynie wymógł budowę odpowiedniej infrastruktury technicznej. W ramach wygranego konkursu ofert oddział Partner Serwis w Olsztynie otrzymał zlecenie na wykonanie punktów ładowania samochodów elektrycznych na terenie zakładu. Zakres zlecenia zawierał następujące prace:

  • roboty rozbiórkowe nawierzchni chodników, parkingów, opasek przy budynkach związane z przebiegiem linii kablowych nN,
  • roboty ziemne związane z wykonaniem linii kablowych nN, w tym wykonanie wykopów kontrolnych dla urządzenia przeciskowego,
  • przeciski pod drogami, chodnikami, parkingami wraz z niezbędnymi pracami pomocniczymi,
  • wykonanie fundamentów pod słupki montażowe do ładowarek elektrycznych,
  • roboty odtworzeniowe po rozbiórkach nawierzchni chodników, parkingów, opasek przy budynkach,
  • montaż słupków montażowych dla ładowarek,EVP1PBSSG,
  • montaż ładowarek na słupkach montażowych,
  • wykonanie instalacji elektrycznej nN 0,4kV dedykowanej punktom ładowania samochodów elektrycznych, w tym:

- rozbudowa rozdzielnic elektrycznych, z których zasilone zostały punkty ładowania,
- przygotowanie tras i montaż linii kabli zasilających,
- prefabrykacja i montaż złącz kablowych wraz z rozdzielnicami dedykowanymi punktom ładowania,
- podłączenie, sprawdzenie i uruchomieni instalacji elektrycznej i ładowarek,
- pomiary i badania odbiorcze,

  • opracowanie dokumentacji geodezyjnej,
  • opracowanie dokumentacji powykonawczej, aktualizacja dokumentacji dla poszczególnych punktów zasilania (rozdzielnic),
  • szkolenie użytkowników.

Ze względu na to, że inwestor nie dysponował projektem wykonawczym dla tego zadania, od momentu powstania koncepcji poprzez opracowywanie specyfikacji, jak również w procesie budowy Pracownicy naszego oddziału ściśle współpracowali z kadrą inżynierów z Michelin w celu bezproblemowego wykonania zlecenia. W procesie budowy na zlecenie Partner Serwis uczestniczyły również firmy podwykonawcze, odpowiedzialne za prace rozbiórkowe, budowlane i ziemne. Za koordynację wszystkich prac odpowiedzialny był Inżynier serwisu Partner Serwis.

Zgodnie z wytycznymi inwestora zastosowane zostały ładowarki firmy Schneider Electric typu EVlink Wallbox EVH2S7P0CK zamontowane na kompatybilnych słupkach montażowych EVP1PBSSG o następujących parametrach:

  • napięcie znamionowe, częstotliwość: 220-240 V prądu przemiennego (AC), 50/60 Hz,
  • moc znamionowa/prąd znamionowy: 7,4 kW/32 A,
  • stopień ochrony IP: IP54,
  • stopień ochrony IK: IK10,
  • system kontroli dostępu: kluczyk,
  • przewód przyłączeniowy do samochodu: z wtyczką typu T2, dł. 4 m,
  • rodzaj sterowania: 1 biały przycisk, funkcja stop/restart; zielony przycisk, funkcja odblokowanie kabla,
  • sygnalizacja lokalna: 1 wielobarwny LED, funkcja: wskaźnik stanu,
  • wysokość: 480 mm,
  • szerokość: 330 mm,
  • głębokość: 170 mm,
  • masa produktu: 7,5 kg.

Jest to ładowarka przyspieszonego ładowania prądem przemiennym i redukcją czasu ładowania średnio o połowę w stosunku do jednostki wolnego ładowania. W zależności od pojemności baterii w konkretnym modelu samochodu ładowanie zajmuje od 3 do 4 godzin.

Punkty ładowania rozmieszczone zostały w sposób umożliwiający swobodny dostęp w miejscach wskazanych przez klienta z naciskiem na bezpieczeństwo, ergonomię i wygodę korzystania. W dwóch punktach ładowania na jednym słupku montażowym zostały zainstalowane dwie ładowarki jednocześnie, aby zapewnić możliwość ładowania dwóch samochodów w tym samym czasie.

Poniżej kilka zdjęć z realizacji inwestycji:

 Panel ładowarki stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Fot. 1.: Panel ładowarki stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Panele ładowarki stacji ładowania pojazdów elektrycznych na słupku montażowym

Fot. 2.: Panele ładowarki stacji ładowania pojazdów elektrycznych na słupku montażowym

Wyznaczone podwójne miejsce parkingowe ładowania pojazdów elektrycznych

Fot. 3.: Wyznaczone podwójne miejsce parkingowe ładowania pojazdów elektrycznych

Pojedynczy punkt ładowania pojazdów elektrycznych

Fot. 4.: Pojedyńczy punkt ładowania pojazdów elektrycznych

Pojazd serwisu Partner Serwis przy punkcie ładowania

Fot. 5.: Pojazd serwisu Partner Serwis przy punkcie ładowania

Rozdzielnica punktu ładowania pojazdów elektrycznych

Fot. 6.: Rozdielnica punktu ładowania pojazdów elektrycznych

 Stacja ładująca z rozdzielnicą przy słupku montażowym

Fot. 7.: Stacja ładująca z rozdzielnicą przy słupku montażowym

Słupek montażowy z dwoma panelami ładującymi

Fot. 8.: Słupek motażowy z dwoma panelami ładującymi

Elektromobilność to dzisiaj najważniejszy trend światowego rynku motoryzacyjnego. Podnosi jakość naszego życia, zmniejsza wpływ sektora transportu na środowisko. Rozwój rynku elektromobilności znajduje i będzie nadal znajdował wsparcie w polityce realizowanej zarówno przez Unię Europejską, jak i rządy poszczególnych krajów. Zgodnie z ostatnimi deklaracjami wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej plan „Green Deal” zakładający osiągnięcie neutralności klimatycznej Europy do 2050 r. będzie w dalszym ciągu konsekwentnie realizowany. Jego istotnym elementem jest elektromobilność i znowelizowane w ubiegłym roku cele emisyjne w sektorze transportu na lata 2025 i 2030.

Elektromobilność jest technologią przyszłościową. Koncerny motoryzacyjne zainwestowały w nią miliardy euro. Samochody elektryczne, dzięki mniejszej ilości opcji wyposażeniowych i silnikowych, są znacznie lepiej przystosowane niż modele spalinowe do sprzedaży online, zdecydowanie zyskującej na znaczeniu w nowych realiach rynkowych.

Samochody elektryczne są już w pełni funkcjonalne, bo wyposażane w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne, pozwalające na przejeżdżanie coraz większych dystansów na jednym ładowaniu.

Stopniowo znikają również ograniczenia związane z brakiem dostępnej infrastruktury ładowania. Jak wynika z prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika Elektromobilności” pod koniec marca 2020 r. w Polsce funkcjonowało łącznie 1114 ogólnodostępnych stacji ładowania, pozwalających na swobodne podróże EV praktycznie po całej Polsce. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba publicznych ładowarek wzrosła o 69%.

Ekologiczność, coraz większa funkcjonalność, niskie koszty eksploatacji i spadające ceny sprawiają, że samochody z napędem elektrycznym coraz bardziej zyskują na popularności. Pod względem użytkowym, już dziś mogą stanowić realną alternatywę dla modeli konwencjonalnych, również w Polsce. ©

Jacek Petaś | Inżynier serwisu
Partner Serwis Sp. z o.o.  | Oddział w Olsztynie

Szczegółowa oferta - kontakt W celu zapoznania się ze szczegółową ofertą prosimy o kontakt:

Dariusz Szczęsny
Dyrektor Centrum Serwisowego w Dąbrowie Górniczej
601 675 714dariusz.szczesny@grupapartner.pl

Arkadiusz Stępkowski
Dyrektor Centrum Serwisowego w Elblągu
605 051 650arkadiusz.stepkowski@grupapartner.pl

Leszek Klimiuk
Dyrektor Centrum Serwisowego w Legnicy
505 306 811leszek.klimiuk@grupapartner.pl

Marcin Buczkowski
Dyrektor Centrum Serwisowego w Kwidzynie
785 883 503marcin.buczkowski@grupapartner.pl

Oferty pracyKontaktDla prasy

Strona wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej szczegółów w Polityce Cookies.

x